Prodej nemovitosti je složitý, zdlouhavý proces a kdo tvrdí, že ne, si lže do kapsy. Pochopitelně doporučujeme využít služeb profesionálů, ale zároveň je nutné se přesvědčit, zda svou nemovitost opravdu svěřujete profesionálovi. Většina klientů po rozhodnutí prodat nemovitost využije služeb realitní kanceláře. Pro prodávající bez zkušeností s realitními obchody je to ta nejlepší volba, jelikož – řekněme si to na rovinu – nemovitost neprodáváte každý den.
Častým kritériem při výběru realitní kanceláře je provize, kterou si realitní kancelář vyúčtuje po uskutečnění obchodu. Přesvědčte se nejen o tom, co platíte ve své provizi, ale také o tom, jak u dané realitní kanceláře zhruba vypadá takový prodej. Podívejte se například na náš základní postup prodeje.
Realitní kancelář nemá za úkol pouze sehnat vám kupce (i když ani to není vždy jednoduché), ale poskytnout vám celou škálu dalších služeb od pečlivé přípravy přes kvalitní propagaci, organizaci prohlídek až po nutné legislativní procesy spojené s převodem. Zároveň si ve své provizi platíte za odborný dohled vašeho osobního makléře nad celým procesem od A do Z, jinými slovy od vaší první nezávazné schůzky až po předání klíčů novému majiteli.
To nejen z důvodu, aby se klient cítil bezpečně v rukou daného makléře, ale také aby byl schopen řešit nenadálé právní či jiné situace, které vznikají prakticky u každého případu a pro které je potřeba jistá odbornost a zkušenosti v oboru, mají-li dopadnout v klientův prospěch. Prohlédněte si podrobnější rozpis toho, co by měla obsahovat provize RK.
Zkušený makléř je klíč k úspěšnému prodeji nemovitosti. Získejte 10 tipů, podle kterých vyberete toho pravého. Nabízíme je zdarma, můžete si je vzít na první schůzku s makléřem a podle nich se rozhodnout.
Pokud má něco podpořit nastavenou tržní cenu, tak je to špičkově zvládnutá Prezentace a propagace nemovitosti, která maximálně podpoří úspěšný a rychlý prodej. V první řadě musí nemovitost vizuálně klienta zaujmout, takže profi fotky, videoproohlídka, 3D půdorys jsou naprostým základem. Poutavý popisem vyzdvihnete klady nemovitosti. Co se týká propagace, tak velkým hitem jsou sociální sítě. Nesmí se zapomenout na realitní servery, placené reklamy ve vyhledavačích, webové stránky a databáze zájemců. Stále ještě funguje také offline reklama například bannery a nebo inzerce v tisku. Kvalitní propagace je velice drahá a ne každá realitní kancelář tímto způsobem nemovitosti prezentuje. Věřte nebo ne, ale doopravdy nestačí inzerci umístit na pár neplacených serverů a poté čekat, zda ji náhodou někdo nenajde. Jednoduše, když chcete něco prodat, tak o tom lidé musí vědět.
Prohlídky se zájemci nejsou v některých případech vůbec jednoduché, proto je důležité, aby makléř u těchto prohlídek byl osobně přítomen. Jednak, aby profesionálně a důvěryhodně prezentoval nemovitost, ale také aby zodpověděl všechny případné dotazy klientů. S případnými vážnými zájemci povede jednání, jejichž předmětem bude to, za jakých podmínek bude nemovitost převedena a následně předána tak, aby všechna pravidla byla dopředu domluvena, o čemž vás následně informuje.
V té bývá největší kámen úrazu. Mnoho realitních kanceláří prezentuje to, že připraví smluvní dokumentaci nutnou k převodu nemovitosti, ale v některých případech je tato dokumentace amatérsky doplňována do předem připravených vzorů a není připravena advokátní kanceláří, která se realitním právem zabývá. Je nutné, aby smlouva byla připravena a certifikována renomovanou advokátní kanceláří. Různá doplnění nebo úpravy smluvních ujednání musí být doplněny advokátem s praxí a ne makléřem, který nemá právní vzdělání. Samozřejmostí je, že makléř je účasten všech jednání. Více o smluvní dokumentaci ZDE.
Všechny platby spojené s prodejem by měly být uhrazeny v rámci provize. Zejména se jedná o:
Mějte na paměti, že v případě spolupráce se solidní realitní kanceláří již následně nebudete nic hradit. Nemůže se stát, aby po vás byly v průběhu obchodu vyžadovány další finanční prostředky, jako příklad níže.
Příkladem z nedávné doby je situace, kdy nás kontaktovala klientka s požadavkem na zpracování PENB s tím, že prodávala nemovitost přes nejmenovanou velkou realitní kancelář a provize činila 95 000 Kč. U podpisu kupních smluv se jí makléřka ptala, kde má průkaz energetické náročnosti budovy, který je povinný již při prezentaci (což asi při prvotní schůzce opomněla sdělit). Samozřejmě klientka PENB zpracovaný neměla a na to jí makléřka sdělila, že jí průkaz vypracují za částku 5 000 Kč. Toto by se stávat nemělo, ale je to také tím, že klienti se nechají zlákat pouze na pohádky některých makléřů, aniž by poté důkladně prostudovali, co je ve službách v rámci provize obsaženo.
Pokud prodávající vybírá realitní kancelář pouze na základě výše provize, tak se mu následně lehce může stát, že buďto narazí na neseriózní realitní kancelář nebo na makléře, který bude upřednostňovat zakázky, na kterých má vyšší provizi, anebo bude hradit služby zvlášť, aniž by na to byl dopředu upozorněn. Samozřejmostí je, že provize je splatná až po reálném prodeji nemovitosti.
Závěrem je, že v případě výběru solidní realitní kanceláře se nebudete muset při prodeji více méně o nic starat. Vše by za vás (samozřejmě až na podpisy smluvní dokumentace) měl vyřešit makléř ve spolupráci s realitní kanceláří a advokátní kanceláří. Dalším plusem pro vás bude rychlost prodeje a jistě i vyšší prodejní cena, jelikož – co si budeme povídat – jako soukromá osoba nemáte zkušenosti ani sílu, jakou mají solidní realitní kanceláře.
Díky zkušenostem, vedeným poptávkám a znalosti realitního trhu vám dokážeme říct, kdy a komu vaši nemovitost prodat, aby byli všichni spokojeni, zatímco při prodeji po soukromé ose, kdy bývá zpravidla podceněna inzerce, jelikož se jedná o drahý špás, je prodejce rád, že narazí na jakéhokoli potenciálního kupce, který často vysmlouvá o mnoho nižší částku.
Podívejte se základní, garantovaný postup naší RK při prodeji
10 ZÁKLADNÍCH KROKŮ PŘI PRODEJI NEMOVITOSTI