Správný výběr realitní kanceláře vám zajistí úsporu času, starostí a v neposlední řadě i úsporu finančních prostředků. Každý, kdo chce prodat svoji nemovitost, má právo požadovat péči na úrovni. K výběru realitní kanceláře by tedy měl přistupovat obzvláště zodpovědně. Nejen, že kvalita služeb jednotlivých kanceláří se liší, ale různá může být i cena, za kterou se nemovitost nakonec prodá. Nejhorší variantou je nekontrolovaný prodej přes více realitních kanceláří.
Na českém trhu působí velké množství realitních kanceláří a zprostředkovatelů a v následujících řádcích zjistíte, která kritéria pro výběr realitní kanceláře jsou důležitá, aby došlo k bezpečnému prodeji vaší nemovitosti.
Nejlepším způsobem jsou reference od rodinných příslušníků nebo z okruhu známých, kteří prodej přes realitní kancelář realizovali. V případě, že ve vašem okolí nikoho takového nemáte, tak existuje mnoho databází firem, ve kterých realitní kanceláře najdete. Vycházejte tedy z předpokladu, že aby byla vidět vaše nemovitost, musí být vidět i realitní kancelář. Hledejte je tam, kde se inzerují nemovitosti. Hlavními prameny jsou velké realitní servery a tištěné regionální noviny.
V první řadě oddělte realitní kanceláře od všeho, co realitní kancelář jen připomíná. Realitní kancelář by měla být zapsána v obchodním rejstříku. Tímto zápisem je realitní kanceláři daná způsobilost právně jednat. Realitní kancelář by měla mít přehlednou vlastnickou strukturu a kancelářské prostory pro veřejnost, nikoli jen korespondenční adresu.
O realitní kanceláři vám hodně vypoví internetové stránky, kde zjistíte, v jakých lokalitách nemovitosti nabízí. Zda má zastoupení v lokalitě nabízené nemovitosti, jaké služby nabízí a případně i zkušenosti klientů, kteří realizovali prodej přes tuto realitní kancelář. Zaměřte se i na kvalitu prezentace nabízených nemovitostí.
Častým hlediskem, které je však zcela zavádějící, je počet zakázek, jež realitní kancelář spravuje. Je jistě zajímavé, když RK inzeruje tisíce nemovitostí. Položte si však otázku, zdali při takovém nezapadne v davu a bude-li makléř, který se stará o sto zakázek, mít čas vám každý týden volat a zakázce se patřičně věnovat.
Dle výše zmíněných kriterií si vyberte realitní kancelář. Nezapomeňte, že při prodeji nemovitosti jde často o milionové částky, proto je nutné tomu věnovat čas.
V případě, že chcete nemovitost prodat za co nejvyšší cenu, musí se o ní dozvědět co nejvíce potencionálních klientů. V dnešní době velké procento kupujících hledá nemovitosti na velkých realitních serverech, a to z důvodu široké nabídky.
Nejen na těchto serverech by každá realitní kancelář měla nemovitosti inzerovat, což v mnoha případech není pravdou. Další formou podpory prodeje je propagace nemovitostí v inzertních novinách a na vývěskách v okolí nabízené nemovitosti. Samozřejmostí je, aby RK disponovala databází poptávajících klientů, kteří hledají nemovitost v dané lokalitě.
Důležitou součástí úspěšné propagace na internetu je i kvalitně zpracovaný inzerát, který musí obsahovat dostatek relevantních informací o nemovitosti, kvalitně zpracované fotografie, vytvoření 3D půdorysů a možnou videoprohlídku. Nabídka by měla být pravidelně topována, tak aby byla neustále v popředí nabídky na internetu.
Vždy si od zástupce realitní kanceláře nechte ukázat, jakým způsobem a kde vám nemovitost budou prezentovat.
Mezi další služby, které by vám každá solidní realitní kancelář měla poskytnout, patří kvalitní právní servis. Většina obchodních případů má svá specifika, proto je k tomu nutno přistupovat individuálně podle daného případu. Nejlepší variantou je, když realitní kancelář spolupracuje se zavedenou advokátní kanceláří, která se orientuje na trhu realit, a zároveň přes ni nabízí možnost advokátní úschovy.
Rozhodně nespolupracujte s RK, která si smluvní dokumentaci a jiné právní úkony vypracovává sama do předem definovaných konceptů a úschovu finančních prostředků realizuje přes své bankovní účty. Důležitou službou také je, zda realitní kancelář má hypoteční oddělení nebo hypoteční poradce, které jednak klienty prověří, zda jsou koupěschopní, a zároveň jim nabídnou možnost výhodného financování nemovitosti. Tato služba je důležitá z důvodu celkové kontroly nad průběhem obchodu.
Realitní kancelář by v rámci provize měla poskytovat zpracování průkazu energetické náročnost budovy, který je ze zákona nutný při převodu nemovitosti. Dále znalecký posudek, který je nutný pro vypracovaní daňového přiznání. Samozřejmostí je předání a pomoc s přepisem energií.