Velmi laciný trik, jak dohnat klienta k podpisu zprostředkovatelské smlouvy. Těžko bude mít někdo kupce na nemovitost, o které nic neví. Nemá ponětí o stavebně-technickém či právním stavu, dispozici nemovitosti, nemá představu o tom, zda Vámi navrhovaná cena odpovídá realitě, nezná Vaše požadavky. Může se stát, že dokonce dorazí i s oním kupujícím, za kterým se skrývá kolega nebo přítel a celé je to akorát jedno velké divadlo, zinscenované za účelem přemluvit Vás k podpisu.
Profesionálního makléře živí reference z jeho předchozích úspěšně uzavřených obchodů, dotažených do konce a zanechávajících spokojené klienty. Jistě si díky dostatečnému přísunu zakázek může také dovolit další nenásilné marketingové aktivity. Pokud Vám makléř na základě soukromé inzerce volá a vnucuje své služby, pak víte, že se jedná nezkušeného jedince a toto je pro něho jedna z mála možností, jak se dostat k zakázce.
Až při osobní schůzce zjišťuje věci, které lze poměrně jednoduše zjistit dopředu (údaje z katastrálního úřadu, omezení vlastnických práv, atd). Připravený makléř pak dopředu počítá se všemi specifickými situacemi, které mohou přijít. Pokud tedy už při první schůzce s makléřem vidíte, že se o Vaši nemovitost dopředu nijak nezajímal, může se Váš obchod stát rizikovým při první neočekávané situaci.
Někteří makléři praktikují takový přístup, při kterém je nejdůležitější donutit Vás k podpisu, na ostatním nezáleží. Takový makléř Vám nevysvětlí ani nebude garantovat žádný prodejní plán, který použije, aby se Vaše nemovitost v daných podmínkách prodala co nejvýhodněji. Negarantuje Vám ani služby, které si v provizi platíte. Neřeší s vámi vaší představu o ceně, podmínky převodu a prodeje, nic. Nedozvíte se, jaké povinnosti a případné nutnosti vznikají Vám jako prodávajícím z právního hlediska. Jediné co víte, že Vaši nemovitost nějak nabídne veřejnosti.
Někteří klienti nás informovali, že jim byl nabídnut výkup jejich nemovitosti za plnou tržní cenu, což nedává žádný smysl. Jak by mohl někdo koupit nemovitost za plnou tržní cenu a následně ji se ziskem prodat, připočteme-li navíc časovou a finanční náročnost spojenou s prodejem a převodem nemovitosti, platby spojené se správou a ostatními úhradami. Tato taktika má za cíl se k Vaší nemovitosti pouze dostat, načež jste dále přemlouváni k podpisu zprostředkovatelské smlouvy nebo je Vám nabídnut onen výkup, ale maximálně za 80% ceny. Netvrdíme, že výkup nemovitostí je špatná věc, ale rozhodně není pro každého a pokud je Vám nabízen, měl by být nabízen narovinu s podmínkami a povinnostmi tak, jak jsou. O tom, pro koho je výkup nemovitosti je určen, se můžete dočíst v našem článku o výhodách a úskalích výkupu nemovitostí.
Na následujícím odkazu naleznete originální a detailnější článek o tricích neprofesionálních makléřů